Nieuwe mogelijkheden Microsoft Dynamics NAV 2017.

Door
In Blogs

 

Nieuwe mogelijkheden binnen Microsoft Dynamics NAV 2017

Elk najaar komt Microsoft met een nieuwe versie van hun ERP pakket, genaamd Microsoft Dynamics NAV 2017.Microsoft Dynamics NAV 2017 op alle apparaten Voor onze klanten, en voor ons als Microsoft Navision consultants,  is dit elk jaar een belangrijk moment. Blisss Software heeft voor u op een rij gezet welke nieuwe mogelijkheden Microsoft Dynamics NAV 2017 voor u brengt. 

De afgelopen jaren heeft Microsoft geïnvesteerd in de infrastructuur van Navision. De functionaliteiten van Microsoft Dynamics NAV 2017 verbeteren de bruikbaarheid van het ERP pakket. Hieronder vertellen we u eerst meer over de
ontwikkelingen binnen Navision 2017, waarna we u meer vertellen over de koppelingen tussen Microsoft Dynamics NAV 2017 en andere software.

Het gemak van Microsoft Dynamics Navision 2017

  • Microsoft Dynamics NAV 2017 in de Cloud:

Navision werkt vanaf 2017 nog prettiger in de Cloud. Daarbij kunt u Microsoft Dynamics NAV 2017 vanaf elke webbrowser benaderen. De applicaties voor Microsoft Navision 2017 garanderen dat u echt overal kunt werken.

  • Categoriseren van attributen:

Het is in Microsoft Dynamics NAV 2017 mogelijk om een hiërarchie van artikelcategorieën op te stellen, en attributen te koppelen aan elke categorie. In “NAV taal”: de artikelcode en productgroepcode van elk artikel zijn gekoppeld aan bovenstaande attributen. Wanneer men een artikel betitelt als “meubilair” en “stoel” kunnen hier automatisch attributen aan gekoppeld worden.

  • voorraad-visualiseren-microsoft-dynamics-nav-2017
    • Tegels in de voorraad lijsten:

    Om u scherper inzicht te geven in uw lijsten, kunt u deze lijsten nu vertalen naar zogenaamde ‘tegels’. Op deze manier wordt uw voorraad gevisualiseerd in Microsoft Dynamics NAV 2017. Zie het voorbeeld hiernaast van een overzicht van de “artikelen”.

  • Geboekte creditfacturen ongedaan maken:

Met de nieuwe toepassing van Microsoft Dynamics NAV kunt u vanaf 2017 de geboekte creditfacturen met één druk op de knop ongedaan maken. Dit waren voorheen separate handelingen. Deze nieuwe toepassing bespaart u veel tijd doordat u dubbele handelingen voorkomt.

  • Categorieën aanmaken in het rekeningschema:

In Microsoft Dynamics NAV 2017 kunt u voor rapportage doeleinden categorieën aan grootboekrekeningen koppelen. Hierdoor heeft u diepgaande informatie over inkomsten, uitgaven, kosten en investeringen. U kunt vervolgens op deze categorieën filteren en eenvoudig rapporteren.

  • Artikel Attributen:artikel-attributen-microsoft-dynamics-nav-2017

In Microsoft Dynamics NAV 2017 kunt u nu attributen aan artikelen toevoegen (kleur, grootte, dimensies). Aan deze artikelen kunt u waarden koppelen. Dit voorkomt dat er dure “maatwerk velden” aangemaakt hoeven te worden. U kunt nu namelijk zelf op artikelniveau extra velden aanmaken. Deze attributen komen ook in de rapportages naar voren, zodat u ziet hoeveel artikelen verkocht zijn met een bepaald attribuut. Hierdoor heeft u bijvoorbeeld perfect inzichtelijk  hoeveel blauwe (= attribuut) stoelen u dit jaar verkocht heeft.

  • Vaste activa:

De vaste activa module in Microsoft Dynamics NAV was al sterk verbeterd de laatste jaren. In Microsoft Dynamics NAV 2017 zijn nog beter gedefinieerde set ups gemaakt. Hierdoor kunt u de module voor het opstellen van vaste activa nog sneller inrichten.

  • CRM in Microsoft Dynamics NAV 2017:

Microsoft heeft grote stappen gezet in de CRM module van Microsoft Dynamics NAV 2017. De functionaliteit en de overzichten zijn nu gebruiksvriendelijk opgezet en in lijn met de rest van het ERP pakket. Hierdoor is het nu ook mogelijk om deze module op web cliënt te gebruiken, waardoor verkopers ook onderweg hun verkoopkansen kunnen bijwerken. Daarnaast is de mailmerge functionaliteit van Microsoft Dynamics NAV sterk verbeterd. Hierdoor wordt er nu out-of-the-box met Microsoft Word samenwerkt. Het werkt een stuk intuïtiever en maakt het nog makkelijker om mailings te versturen.

  • Notifications van Microsoft Dynamics NAV 2017:

Het is in Dynamics NAV 2017 voor ontwikkelaars mogelijk om “notifications” te maken. Een zeer praktisch voorbeeld is de melding boven een inkooporder dat aangeeft “De artikelen die u normaal gesproken bij deze leverancier bestelt, zijn niet meer op voorraad. Wilt u deze toevoegen aan de inkooporder?” Dit zorgt ervoor dat gebruikers nog beter meegenomen worden in het proces.

  • verkoop-en-voorraad-prognose-microsoft-dynamics-nav-2017Verkoop en voorraad prognose:

Als je machine learning van Azure aanzet, kun je Navision 2017 zo slim maken dat het systeem voorspellingen doet m.b.t. de voorraad in tijd en de verkoop in tijd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste technieken van Microsoft (Cortana). Dit zorgt ervoor dat NAV echt slim wordt in het adviseren. De exacte werking hiervan in NAV 2017 moet nog blijken, maar het ziet er zeer veelbelovend uit!

 

Integratie van Microsoft Navision 2017 met Office 365

Naast de ontwikkelingen binnen Microsoft Navision 2017 heeft Microsoft ook geïnvesteerd in de integratie van NAV 2017 met andere Microsoft software. De belangrijkste verbeteringen zijn:

  • Integratie met de agendafunctie van Outlook en Microsoft Dynamics NAV 2017:

Eén van de meest praktische toepassing hiervan is dat men nu vanuit een afspraak in Outlook, direct Microsoft Navision 2017 kan raadplegen. Dit maakt het mogelijk om o.b.v. een afspraak een factuur te sturen. Dit zorgt ervoor dat u als gebruiker van Microsoft Dynamics NAV 2017 efficiënter kunt werken en sneller toegang heeft tot belangrijke documenten. Lees hier meer over de nieuwe koppeling tussen Outlook en Dynamics NAV 2017.

  • Attachments uit e-mails direct in Microsoft Dynamics NAV 2017 verwerken:

Stel, uw leverancier stuurt u een factuur in de bijlage van een e-mail. Deze factuur kunt u nu direct via dezelfde plug-in doorsturen als een inkoopfactuur in Microsoft Dynamics NAV 2017. Dit voorkomt tijdrovende, handmatige acties van Navision gebruikers.

  • Verregaande synchronisatie van contacten uit Microsoft Dynamics NAV 2017 met uw Office 365 contactenlijst:

De contactenlijst in Microsoft Dynamics NAV 2017, kunt u nu direct synchroniseren naar Office 365 People, en andersom. Hierdoor hoeft u nooit meer een contact op te zoeken en heeft u altijd de juiste informatie bij de hand. Er is nu ook een filter dat ervoor zorgt dat alleen de meest gebruikte contacten gesynchroniseerd worden.

Heeft u interesse in Dynamics NAV 2017?