Navision of Microsoft Dynamics NAV?

In Blogs

Meer dan eens krijg ik de vraag wat het verschil is tussen Microsoft Dynamics NAV en Navision. Het antwoord is altijd simpel: Niets. Sinds de overname van Navision door Microsoft, is het bedrijf ook hard gaan werken aan de branding, en hebben ze Microsoft Dynamics in het leven geroepen. Dit is te vergelijken met De Microsoft Office Suite. Hierbinnen zijn een aantal programma’s te vinden waarmee bedrijfsvoering gestroomlijnd kan worden. In deze Suite bevind zich ook NAV, wat voorheen Navision heette. Dit valt in de Dynamics Suite zoals Excel in de Office Suite valt.

Vanaf 2007 werk ik in het Navision wereldje, zoals dat heet. Ik heb het alleen leren kennen als Microsoft Dynamics NAV, maar ondertussen gebruik ook ik de namen Dynamics NAV en Navision door elkaar. Hierdoor is het herkenbaar voor de groep die de software nog kennen van vroeger en wordt de naam die Microsoft het pakket heeft gegeven in 2001 in de markt gezet.

De eerste jaren dat wij Navision (Microsoft Dynamics NAV) leverden, hadden wij het altijd over de grote voordelen van het werken met een ERP pakket van Microsoft: naadloze integratie met Excel, Word en Outlook, hypermodern pakket dat flexibel in te zetten is en zeer kundige partners om de hoek.

Verbeteringen in Navision
Hoewel dit allemaal waar was in die tijd, kunnen we eigenlijk pas sinds een paar jaar stellen dat de overname door Microsoft het pakket Navision echt grote stappen vooruit gebracht heeft. Want hoewel er niet eens functioneel grote veranderingen zijn doorgevoerd, is de manier van werken met Navision spectaculair verbeterd. Enkele voorbeelden:

  • Microsoft Dynamics NAV 2009: introductie van de rolgebaseerde client, met grote buttons en veel flexibiliteit voor de eindgebruiker.
  • Microsoft Dynamics NAV 2013: introductie van de webcliënt: op elk apparaat, waar dan ook ter wereld, je ERP raadplegen!
  • Microsoft Dynamics NAV 2015: introductie van de tabletclient: een specifiek op tablet gerichte cliënt, die het ERP echt overal beschikbaar maakt.

Nieuwe strategie Microsoft
Microsoft volgt hierbij de trends van nu: overal en altijd de beschikking hebben over cruciale data. Of je nu thuis op de bank zit of in een meeting in China, je wilt altijd en overal op de hoogte blijven. Als partner zijn wij hier uiteraard heel blij met deze stappen: het geeft ons een enorm concurrentievoordeel op de andere ERP pakketten. Je ziet dat Microsoft een andere strategie voert onder haar nieuwe CEO, Satya Nadella. Een gratis upgrade naar Windows 10, samenwerking met Dropbox en office apps op iOS en Android…. Microsoft lijkt meer en meer te beseffen dat het moet samenwerken met de wereld om zich heen.

Ik kijk dan ook reikhalzend uit of Microsoft de huidige strategie doorvoert naar Microsoft Dynamics NAV: Dropbox integratie? Barcodes scannen met je telefoon? Of orders pikken met Google Glass? Wij houden u op de hoogte!